Mat
Om du är frisk kan din kropp klara sig länge utan mat.
Men om du inte äter tillräckligt blir det svårt att må bra.
Se till att ha tillräckligt med mat hemma.
Då kan du tänka ordentligt vid en kris.
Köp sådant som du brukar köpa.
Om det blir strömavbrott länge
kan inte varor transporteras till affärerna.
Därför ska du ha mat hemma för minst en vecka.
Laga mat utan el
Om det blir strömavbrott
kan du laga mat med en utegrill
eller ett stormkök.
Stormkök kallas även spritkök,
campingkök eller trangia-kök.
Se till att du kan släcka elden
om det börjar brinna.
Underlaget måste vara stadigt
och får inte börja brinna.
Det bästa är att använda stormköket utomhus.
Om du bor i lägenhet kan du gå till en grillplats
eller använda en gemensam grill om det finns en sådan.
Ha fönster eller dörrar öppna
om du använder stormköket inomhus.
Stäng av köksfläkten när du använder stormköket.
Det är också bra att ha mat som kan ätas kall.
Förvara maten rätt
Förvara mat och dryck på rätt sätt.
Annars kan du bli sjuk,
även om du kokar eller steker maten.
Om det blir strömavbrott, ät först upp maten i kylskåpet,
medan det fortfarande är kallt.
innan maten blir dålig.
Frysen är kall nog
för mat i ett par dygn
även utan ström.
Öppna frysen så sällan
och så kort tid som möjligt.
Då stannar kylan kvar.
Om det är kallt ute kan du ha maten
på balkongen eller uteplatsen.
Ha pengar hemma
Om det blir ett stort strömavbrott
kan du inte ta ut pengar på bankomat.
Då kan du inte betala med kort eller telefon.
Ha pengar (sedlar och mynt) hemma.
Förvara pengarna på ett säkert ställe.
Mat som är lätt att laga
En del mat är särskilt bra i kris.
Det är mat som är lätt att laga.
Du kan lägga snabbpasta i en konservburk
med krossade tomater.
Det behövs inget extra vatten.
Här kommer en lista med fler förslag på mat
som håller sig bra länge.
Checklista - mat att ha hemma inför kriser
- potatis, kål, morötter, ägg
- bröd som inte blir dåligt,
till exempel tortilla, hårt bröd, kex, skorpor - mjukost, messmör och andra pålägg på tub
- havredryck, sojadryck, torrmjölkspulver
- matolja, hårdost
- snabbpasta, ris, gryn, potatismospulver
- färdigkokta linser, bönor, grönsaker, hummus på burk
- krossade tomater
- konserver med köttfärssås, makrill, sardiner, ravioli, laxbullar, kokt kött, soppor
- fruktkräm, sylt, marmelad
- färdig blåbärs- och nyponsoppa, juice eller annan dryck som håller i rumstemperatur
- kaffe, te, choklad, energibars, honung, mandlar, nötter, nötsmör, frön
MSB har mer information på lättläst svenska om mat
Informationen kommer från MSB och Livsmedelsverket.