Lättläst om mpox
Här hittar du grundläggande information om sjukdomen mpox. Informationen är skriven på lättläst svenska.
Uppdaterades
Vad är mpox?
Mpox är en ovanlig virussjukdom
som kan orsaka
bland annat blåsor och feber.
Ett utbrott av en ny variant (klad 1)
pågår i flera länder i Afrika,
främst i Demokratiska republiken Kongo.
Ett fall har bekräftats i Sverige,
men risken är liten
för att sjukdomen ska spridas här.
Viktiga fakta
- WHO anser att utbrottet är
ett internationellt hälsohot. - Mpox ingår i smittskyddslagen
och räknas som en allmänfarlig sjukdom.
Det betyder att du måste sköka vård
om du tror att du är smittad. - Mpox smittar främst vid nära kontakt,
som kyssar eller sex. - Symtom uppstår för det mesta
6-13 dagar efter smitta. - Sverige har beredskap
med vaccin och läkemedel
mot mpox.
Vanliga symtom
- Blåsor eller sår på huden
- Feber
- Huvudvärk och muskelvärk
- Svullna lymfkörtlar
Råd för resenärer
Om du reser till Sverige från ett område där mpox sprids:
- Var uppmärksam på symtom i tre veckor
efter att du har kommit hem. - Kontakta 1177 om du får tydliga symtom.
- Kontakta 1177 om du har varit nära
en person som kan ha mpox.
Gör det även om du själv inte
har symtom.
Om du reser till ett drabbat område:
- Undvik nära kontakter,
särskilt nya sexuella kontakter. - Följ lokala anvisningar.
- Kontakta vården om du får symtom,
som blåsor och sår. - Res inte om du har symtom på mpox.