Kommunikation vid kris

Vid en större olycka eller en kris behöver du få veta vad som händer, hur du själv ska agera och vad ansvariga myndigheter gör. Du kan också behöva komma i kontakt med dina anhöriga och i akuta fall nå räddningstjänst, sjukvård eller polis.
Uppdaterades

Håll dig uppdaterad om läget

I en kris är det extra viktigt att du kan ta del av viktig samhällsinformation. Via din lokala P4-kanal får du veta viktiga detaljer om hur läget är i samhället, lokala väderprognoser, var du kan hämta vatten, vart du kan bege dig om du behöver hjälp eller om det är evakuering på gång. 

Bra att ha för att få information i kris:

  • radio som drivs med batteri, solceller eller vev
  • bilradio
  • papperslista med viktiga telefonnummer
  • extrabatteri/powerbank till bland annat mobiltelefon
  • laddare till telefonen att använda i bilen

MSB om tillgång till kommunikation i kris

Förbered dig

Alla kommuner är skyldiga att kunna informera alla som bor, verkar eller vistas i kommunen vid en kris eller allvarlig händelse. Men vid ett el- eller internetavbrott blir det svårare och det kanske inte fungerar att informera via kommunens webbplats. Då kan kommunen sprida viktig information via exempelvis flygblad, torgmöten och personliga informatörer. På vissa platser kan det också öppnas trygghetspunkter vid en kris. Där kan det finnas information, värme, dricksvatten och möjlighet till att ladda mobiltelefonen. Trygghetspunkterna kan upprättas i en skola, en gymnastiksal, ett församlingshem eller i en kyrka

Förbered dig genom att leta information på din kommuns webbplats om hur kommunen hanterar störningar och om det finns trygghetspunkter. Ta reda på viktiga telefonnummer och vart du ska ta dig i kommunen för att få tillgång till nödtelefon och löpande information om händelsen. Om du akut behöver ringa 112 och telefonen inte funkar, kan du bege dig till närmaste brandstation och låna en nödtelefon där. 

Om du vet att det ska bli oväder – ladda powerbank och andra elprylar i förväg. 

Du kan också ladda ner appen Krisinformation. Då har du tillgång till information om hur du klarar dig vid strömavbrott även om du skulle sakna täckning. 

Läs mer om kommunikation vid kris

Informationen kommer från MSB.