Så får äldre får hjälp med matleveranser under coronapandemin
För att undvika att bli smittad av coronaviruset ska personer som är över 70 år och andra riskgrupper helst inte handla i butiker. Det kan kännas svårt, men det finns hjälp att få. I många av Sveriges kommuner finns Frivilliga resursgrupper (FRG) som hjälper till att handla mat och mediciner till den som behöver.
Krisinformation.se har pratat med Christian Lindell, ansvarig för FRG i Hallstahammar och Surahammar, om hur hjälpen går till och hur man ser till att de äldre känner sig trygga med leveranser och betalning.
Enligt Christian Lindell har behovet av hjälp varit stort sedan krisen startade.
– Ja, det är många som behöver vår hjälp just nu. Vi har varit igång sedan den 20 mars och är snart uppe i 1000 leveranser totalt i Hallstahammar och Surahammar. Det känns bra att kunna hjälpa till med att skydda äldre och riskgrupper från covid-19.
Den som behöver hjälp med att handla ringer till FRG:s ordermottagning i kommunhuset på förmiddagen och beställer. Efter lunch åker Christian och hans kollegor till mataffärer och apotek och handlar. På eftermiddagen dagen efter levereras varorna med bil.
– Först ringer vi till den som ska få matvarorna och meddelar att vi är på gång. Vi bär fram leveransen till dörren, ringer på och tar sen två-tre steg bakåt. Personen som vi hjälper bestämmer hur det ska gå till vid själva överlämningen.
Christian Lindell berättar att FRG försöker ta till alla försiktighetsåtgärder de kan vid leveranserna.
– Det gäller att träffas så kort tid som det går, på så långt avstånd som möjligt, för att skydda både den vi handlar åt och oss själva. Självklart har vi alltid med oss handsprit i bilen och vi har på oss engångshandskar som vi byter inför varje ny leverans.
Är det krångligt för den som vill ha hjälp med inköp?
– Det är väldigt enkelt, bara att ringa och beställa! Vår ordermottagning här i Surahammars kommunhus är bemannat av oss i FRG varje vardag mellan 07:30–12:00. Idag finns två mataffärer att välja sina matinköp ifrån i Surahammars kommun.
Det är inte alltid lätt att lämna varorna snabbt och sen åka vidare. Många kunder kan vara mycket sociala, berättar Christian Lindell.
– En del pensionärer är väldigt pratglada och vill nästan kramas. Men man kan förstå att folk som sitter i karantän också kan behöva prata, så ibland blir det lite länge stopp än planerat. En del andra är givetvis oroliga och man får verkligen göra sitt bästa för att genomföra ett bra överlämnande.
För att ingen ska känna sig orolig över att bli lurad finns det säkra och enkla rutiner för hur betalningen går till när man får varorna.
– Vi tar inte betalt på plats, man behöver inte använda Swish eller kontokort. Det räcker att den som ska ha varorna skriver på ett kvitto – sen fakturerar kommunen kunden efter 30 dagar, säger Christian Lindell.
– Vi i vår FRG har även gula jackor med tillhörande FRG-väst och ID-bricka. För att man ska känna sig extra trygg pratar vi med kunden innan leverans, och åker i kommunens bilar.
Om man vill gå med i FRG och hjälpa till med exempelvis att handla, hur gör man då?
– Det är lite olika runt om i landet. Idag finns FRG i nästan hälften av Sveriges kommuner. Det bästa är alltid att engagera sig innan krisen inträffar, då kan vi utbilda den som vill vara en del av oss. Men mitt tips är ändå att leta upp sin närmaste FRG för att se om det behövs hjälp där just nu.
Varför engagerar du dig i den här krisen?
– Jag brinner för att hjälpa andra vid svåra händelser och samhällsstörningar. I den här krisen vill jag vara med och skydda våra äldre medborgare så att de inte blir sjuka. Jag vill inte att de äldre ska fara illa. Det är ett otäckt virus så det är självklart man ställer upp.