Mathias ryckte ut när en passagerarfärja brann

"Det svåraste är att avsluta en sökinsats när vi inte hittat den vi letar efter"
Uppdaterades
Mathias Hansson jobbar på Sjö- och flygräddningscentralen i Göteborg. Centralen är bemannad dygnet runt och ansvarar för att ta emot larm och leda räddningsinsatser.

Tre frågor till Mathias Hansson 

Titel: Sjöräddningsledare 
Organisation: Sjöfartsverkets sjö- & Flygräddningscentral JRCC

Vad har du för arbetsuppgifter?

Vi ska rädda liv genom att leda och koordinera räddningsarbetet vid Sjö- och Flygräddningstjänst. Vi utför ungefär 1 100 sjöräddningsinsatser och cirka 650 flygräddningsinsatser per år. Det vanligaste larmet kommer från fritidsbåtar som har gått på grund eller fått motorhaveri. Men det kan också handla om fartygsbränder och badolyckor med mera. Vårt arbete är säsongsbetonat, vi har som mest att göra en varm sommardag när många är ute i skärgården. På vintern är det oftast lite lugnare. Då har vi till exempel skridskoåkare eller snöskotrar som gått genom isen.

Vad är det svåraste med det här jobbet?

Att avsluta en sökinsats när vi inte hittat den/de vi letar efter, eller när barn råkar illa ut. Det är också svårt att veta hur vi ska dimensionera en räddningsinsats då till exempel någon är saknad och man inte helt säkert vet om en olycka har inträffat. 

Vilken är den mest dramatiska insats som du varit med om?

Det är nog branden på en passagerarfärja för några år sedan. Ett fartyg med ett stort antal människor ombord började brinna mitt på Kattegatt. Det blev en stor insats både ombord på fartyget och när det kom in till hamn. Ingen människa kom till skada, men det hade kunnat gå väldigt illa.