Gäng lurar unga

Kriminella gäng är grupper av människor som begår brott. De vill ha hjälp av unga personer. Gängen försöker få barn och ungdomar att göra olagliga saker.
Publicerades

Varför vill gängen ha unga?

  • Polisen kollar inte unga lika mycket
  • Barn under 15 år får inte straff som vuxna
  • Unga kan vara lättare att lura

Hur gör gängen?

De lockar med:

  • Kläder
  • Pengar
  • Mat
  • Uppmärksamhet

Vad vill de att de unga gör?

Först små saker, sen värre saker som:

  • Varna om polisen kommer
  • Ta hand om pengar
  • Flytta vapen eller droger, alltså knark eller narkotika.
  • Gömma vapen och droger
  • Bära vapen
  • Sälja droger

Så här kan gängen försöka lura unga på internet

  • Gängen följer unga på appar som TikTok och Instagram
  • De ber unga ladda ner appar som Signal
  • De ber om personlig information
  • De hotar om någon vill sluta

Vad kan vuxna göra?

  • Var nyfiken på barns liv på internet
  • Ställ frågor
  • Var själv på internet där barn är

Om du tror ett barn har kontakt med kriminella

  • Prata med social-tjänsten. De finns hos kommunen.
  • Prata med skolan
  • Ring polisen