Sprängningar
Här kan du läsa om sprängningar som drabbar vanliga människor.
Uppdaterades
Det har varit många sprängningar i bostäder.
Mest i södra Stockholm, men även på andra ställen i Sverige.
Polisen ber alla att vara försiktiga.
Om du är ute på kvällen eller natten och ser något konstigt, ring 112.
Ibland spränger kriminella för att tvinga företag eller personer på pengar.
Polisen säger att företagare som blir hotade ska ringa polisen direkt.
De ska inte ge några pengar.
Kriminella använder ofta hand-granater eller starka smällare.
Om du hittar något som ser ut som en hand-granat, rör den inte.
Ring polisen direkt. Håll dig långt borta och se till att andra också gör det.
Om det blir en skjutning eller explosion:
- Spring därifrån.
- Göm dig.
- Ring 112.
Om du blir utsatt för brott kan du få hjälp:
- Sjukvården hjälper dig om du är skadad eller mår dåligt.
- Din kommun kan ge dig stöd.
- Brottsoffermyndigheten hjälper den som har blivit utsatt för brott. De kan berätta var du kan få hjälp.