Om säkerhets-läget runt Sverige

På den här sidan finns information från svenska myndigheter om säkerheten i Sverige och runt vårt land.
Uppdaterades

Säkerheten i vår del av världen har förändrats. 
Situationen i andra länder
kan påverka Sveriges säkerhet.

Säkerhetspolisen har sett
att andra länder
kan försöka påverka Sverige. 
De kan använda personer
för att göra våld i vårt land.

Terrorhot-nivån i Sverige

Sveriges terrorhot-nivå är fyra av fem.

Det betyder att det är
ett allvarligt läge.

Kriget i Ukraina
och oroligheterna i Mellanöstern,
påverkar också oss.

Säkerhetspolisen samarbetar med andra
för att minska hoten
och förhindra att något händer.

Låg risk för angrepp 
Försvarsmakten säger att risken är låg för
att ett annat land skulle attackera Sverige.

Men det finns en ökad risk för andra saker. 
Till exempel att någon gör cyber-attacker
mot datorer och IT-system.

Eller att de gör sabotage och kampanjer 
och försöker påverka politiska beslut.

Försvarsmakten vaktar Sveriges gränser
och närområde dygnet runt.

Vad gör Sverige för säkerheten?

Sverige har gått med i försvars-alliansen Nato
för att stärka säkerheten.

Myndigheter och Försvarsmakten
arbetar tillsammans
för att skydda landet mot olika typer av hot.

Vad kan jag göra? 

Om du vill hjälpa till så är det bra 
om du själv har lite beredskap. 
Ha lite extra mat och vatten hemma. 
Då klarar du dig en tid
även om det skulle bli något problem att handla.