Viktigt meddelande och varning utomhus

Uppdaterades

Du kan få en varning
om det händer något allvarligt
där du är.

Det kallas
Viktigt meddelande till allmänheten
eller VMA.

Det kan vara en olycka,
eller något annat
som är farligt för människor.

Så får du Viktigt meddelande

Du måste inte
anmäla dig någonstans
för att få Viktigt meddelande.

Du kan få meddelandet så här:

  • via radio och tv
  • sms till din mobil
    om du är nära där det är farligt
  • på Krisinformation.ses webb-plats, mobil-app
    och i våra kanaler
    i sociala medier
  • i Sveriges Radios app SR Play
    eller SOS Alarms app 112.
  • eller som signal utomhus.

Utomhus-signalen används bara
när det är väldigt farligt
att vara i ett område.
Då blir också området avspärrat.

Samma tutor som ger signalen
kan också användas
om det skulle bli krig.

Utomhus-signalen kallas Hesa Fredrik.
Den provas var tredje månad.
Provet är alltid en måndag klockan 15.00.

Det är i:

  • mars
  • juni
  • september
  • och december

Så här gör du om du hör signalen

  • gå inomhus
  • stäng fönster och dörrar.
  • lyssna på Sveriges Radio, eller läs på Krisinformation.se
    för att se om det har kommit ett Viktigt meddelande.

Det blir alltid Viktigt meddelande
om utomhus-signalen används på riktigt.
Men för det mesta
kommer bara Viktigt meddelande
utan signal.

Om det kommer ett Viktigt meddelande:

  • Gör som det står i meddelandet.
  • Läs vad Sveriges Radio P4 berättar
    i radio eller läs på deras webbplats
    om det som händer. 
  • Läs vad som står på Krisinformation.se.
  • Om du har frågor om vad som händer,
    eller vad du ska göra,
    ring telefon-numret 113 13 och fråga.

Du som är hörselskadad
kan ringa till bild-telefoni eller text-telefoni
så kan de hjälpa dig.   

Här kan du läsa mer om det  

Tutorna för utomhus-signalen
finns inte i hela Sverige.

Det är kommunen
som bestämmer
var det ska finnas en tuta.

Om det inte finns en tuta där du är,
så använd någon av de här apparna:

  • Krisinformation
  • SOS Alarms app 112
  • Sveriges Radio Play.

I dem kan du få reda på
om det har hänt något allvarligt.

Du som har en hörsel-nedsättning
kan använda apparna.

Om det är något som är så farligt
att tutan används,
så kommer de som arbetar med det farliga
att stänga av området också.

Tänk på att
många ljud
liknar utomhus-signalen:

  • när de spränger vid bygg-arbetsplatser,
  • signaler från tåg eller båtar,
  • larm från fabriker
  • och annat.

Informationen kommer från Myndigheten för samhällsskydd och beredskap och Sveriges Radio.