Risk för brand: När det är förbjudet att elda

Uppdaterades

Gräsbrand

En brand i gräset kan sprida sig mycket snabbt
och den kan vara svår att släcka.

På våren är det stor risk
att det börjar brinna
i det gamla och torra gräset.

Det är störst risk att det börjar brinna
på eftermiddagen. 
Då har gräset torkat i solen. 

När det blåser är det stor risk
att elden sprider sig.

När nytt grönt gräs har vuxit upp
är risken mindre

för att det ska bli en gräsbrand. 

Skogsbrand

Det kan börja brinna i skogen
när det torrt.

De flesta skogsbränder börjar
för att människor eldar där
eller för att de använder skogsmaskiner.

Om blixten slår ner i ett träd
kan det också bli skogsbrand.

När det är mycket torrt i marken
är det svårt att släcka en skogsbrand. 
Det kan bli mycket allvarligt.

Om det har varit torrt länge
ska du inte elda
även om det är fuktigt i marken
just där du ska elda.