Händelser i andra länder
När du reser till andra länder
är det bra att vara förberedd
om det blir en olycka eller kris.
Innan du reser bort
Det här kan du förbereda
innan du reser:
- Ha en rese- och sjukförsäkring.
Ofta ingår en reseförsäkring i din hemförsäkring.
Ta reda på vad som gäller för dig. - Ha ett pass som gäller hela din resa.
Ibland måste passet gälla även när du kommit hem. - Det kan finnas sjukdomar dit du ska resa.
Du kan behöva vaccinera dig mot en sjukdom. - Fyll i formuläret svensklistan
Den finns hos UD (Utrikesdepartementet).
Då kan den svenska ambassaden få tag i dig om det blir en kris.
Ha kontakt med din familj
Lämna en plan för din resa
till någon i din familj.
Berätta om du ändrar din resplan.
Hör av dig till din familj ibland när du är ute och reser.
Kontakta alltid din familj om du är på en plats
där det är en kris eller ett annat nödläge.
Då slipper de att oroa sig.
Om du inte kan få kontakt med din familj
eller om du har råkat illa ut,
ska du kontakta närmaste ambassad eller konsulat.
På UD:s (Utrikesdepartementet) hemsida
kan du hitta kontaktuppgifter
till Sveriges ambassader och konsulat.
1177.se har tips om vad du kan tänka på
när du reser till andra länder.
Läs mer hos 1177.se
Regeringen skriver om vilken hjälp du kan få
när du är utomlands.
Läs mer hos regeringen