Om du är utländsk medborgare
UD (Utrikesdepartementet) och svenska ambassader
kan ibland hjälpa människor som är utomlands.
Den som inte är svensk medborgare få hjälp
om man bor i Sverige.
Den som bor i ett EU-land eller ett nordiskt land kan också få hjälp.
Det kan hända när personen är i ett land utanför EU.
Man kan få hjälp att nå till exempel sin läkare eller försäkringsbolag.
Du kan också få hjälp om det är en katastrofsituation.
Personer som kan få hjälp av Sverige
De här personerna kan få hjälp:
- svenska medborgare
- flyktingar
- statslösa (personer som inte har något hemland).
Ibland kan också andra utländska medborgare få hjälp.
De måste bo i Sverige.
Svenskar som bor utomlands
kan bara få hjälp om det finns särskilda skäl.
Hjälp vid en katastrof
Om det blir en katastrof i ett annat land
kan regeringen bestämma att Sverige ska hjälpa till.
Det kallas "konsulära katastrofinsatser”.
Då kan alla de här personerna få hjälp:
- svenska medborgare
och deras familjer - den som bor i Sverige,
men inte är svensk medborgare - medborgare i nordiska länder
och deras familjer - EU-medborgare
och deras familjer
De nordiska länderna samarbetar om det blir kris i ett land.
Då hjälper ambassaderna varandra.
UD och ambassader kan inte alltid
hjälpa personer som har dubbelt medborgarskap.