Förbered dig för en kris

I den här listan hittar du tips och förslag på saker som är bra att ha hemma om något allvarligt skulle hända.
Uppdaterades

Fundera gärna på vilka av följande saker
som du, din släkt och dina grannar
kan dela och låna av varandra.

  • Extra batterier av olika slag.
  • Ficklampa och pannlampa med extra batterier.
  • Flaskor och dunkar med rent vatten.
  • Fotogenlampa och bränsle.
  • Husapotek – första hjälpen, sårvård och viktiga mediciner.
  • Hygienartiklar – till exempel våtservetter, handsprit, blöjor och mensskydd.
  • Kontanter (pengar) – om betalkort slutar fungera.
  • Lista på papper med viktiga telefonnummer – exempelvis till familj, anhöriga, grannar, sjukhus, kommun, räddningstjänst och elleverantör.
  • Mat som inte behöver kyl eller frys. Mat som du kan äta utan att laga.  
  • Powerbank eller reservbatteri – för att ladda din mobil.
  • Radio som går på batterier, vev eller solceller.
  • Stearinljus och värmeljus – eller ljus som drivs av batterier eller solceller.
  • Stormkök och bränsle. 
  • Sovsäckar, filtar och varma kläder.
  • Tändstickor eller tändare.

Vatten, mat, värme och kommunikation

Många samlar alla saker
som de kan behöva i en kris
i en särskild krislåda.
Om du förvarar sakerna på samma ställe
är det lätt att hitta det du behöver
när du behöver det.

Skriv ner vad du behöver en vanlig vecka.
Köp hem ett extra av det och lägg det i din krislåda.

Om alla är förberedda på en kris
kan samhället hjälpa
dem som inte klarar sig själva.

Du som behöver hjälp av andra
har rätt att få hjälp även i en kris.

Förbered dig tillsammans med andra

Om krisen eller kriget kommer
behöver alla hjälpas åt.
Lär känna dina grannar innan något händer.
Då kommer det vara lättare
att samarbeta och hjälpa varandra vid en kris.
Om du går med i en förening
eller i en frivillig försvarsorganisation
kan du göra en viktig insats
för att hjälpa andra.