Hjälp för den med en funktions-nedsättning

Den här texten är skriven till dig som har en funktions-nedsättning och vill veta mer om kriser.
Uppdaterades
Synskadad person på en perrong.

Det mesta på den här webbplatsen
är skrivet för dom
som inte har någon funktions-nedsättning.

Men mycket av det gäller också
om du har en funktions-nedsättning. 

Vi som arbetar på Krisinformation.se
vill gärna veta
om du har frågor om kriser.

Eller om du har tips om kriser t
ill andra med en funktions-nedsättning.
Då kan du skicka e-post
eller skriva till oss
i våra sociala medier.   

Information om kriser

På webbplatsen

På webbplatsen Krisinformation.se finns
information om kriser
från svenska myndigheter.
Om du har nedsatt syn
kan du använda 
uppläsnings-verktyg eller skärm-läsare.

I appen

Ladda ner appen Krisinformation.
Då kan du få reda på vilka varningar
som gäller just nu.
Och vad du kan göra
för att förbereda dig för kriser.

Om du inte hör
kan du ställa in appen
så att din telefon visar
när det kommer ett viktigt meddelande.  

Har du frågor om kriser?

Kontakta Krisinformation.se

E-post: redaktionen@krisinformation.se

X (tidigare Twitter): @krisinformation

Facebook: www.facebook.com/krisinformation

Instagram: @krisinformation

Hjälp att ringa

Behöver du hjälp
att ringa telefonsamtal?

Du kan inte ringa till Krisinformation.se. 

Om du vill fråga något om kriser på telefon  
så kan du ringa till telefonnummer 113 13.

Om du själv har svårt att ringa ett telefonsamtal
så kan du få hjälp.

Om du har en hörsel-nedsättning
kan du använda
tjänsterna Bildtelefoni eller Texttelefoni.

En annan tjänst är Teletal.
Alla som kan höra
men som behöver hjälp
med ett vanligt telefonsamtal
kan använda Teletal.

Här kan du läsa mer om de tjänsterna