Råd för blinda och personer med synproblem
Här får du tips om hur du kan förbereda dig för en kris om du är blind eller ser dåligt.
Uppdaterades
En man använder en punktdisplay kopplad till en mobiltelefon.
Prata med familj,
vänner eller assistenter
om vilken hjälp du kan behöva.
Använd röststyrning på din telefon.
Då blir det lättare att använda den.
Märk dina saker
med punktskrift eller stor text.
Gör en lista över viktiga saker du behöver.
Spara listan på en USB-sticka
eller som en ljudfil.
Ha en extra telefon eller dator
i din krislåda.
Ställ in en batteriradio på P4.
Lär dig var radion finns.
Ha extra reflexvästar
med texten "synskadad" och "ledsagare".
Ha nära till hjälpmedel
som Daisyspelare, fickminne och förstoringsglas.
Du får ta med ledarhund
till skyddsrum.
Se till att personer nära dig
vet att du kan behöva hjälp
om något händer.
Informationen kommer från MSB.