Råd för döva och de med hörselskada

Här får du tips om hur du kan förbereda dig för en kris om du är döv eller hör dåligt.
Uppdaterades
En kvinna som använder teckenspråk via en dator.

Prata med familj, vänner eller assistenter om vilken hjälp du kan behöva.

Skaffa en radio 
som visar text 
och blinkar vid varningar.

Använd appen Krisinformation. 
Sätt på notiser
för att få viktiga meddelanden.

Använd appen från Sveriges Radio. 
Sätt på notiser
för att få viktiga meddelanden.

Ha extra batterier
till din hörapparat. 

Använd text-telefon
när det går.

Ha papper och penna
för att prata med personer som inte kan teckenspråk,
eller använd förmedlingstjänster som Texttelefoni och Bildtelefoni.

Ha en visselpipa 
för att visa att du behöver hjälp.

Använd en armklocka 
som vibrerar vid varningar.

Du kan sms:a till 112 i nödsituationer. 
Du måste anmäla dig hos SOS Alarm först.

Se till att personer nära dig 
vet att du kan behöva extra hjälp 
om något händer.

Informationen kommer från MSB.