Psykologiskt försvar
Andra länder och organisationer försöker att påverka oss även när det är fred.
Publicerades
Vad är psykologiskt försvar?
Psykologiskt försvar handlar om hur vi i Sverige tillsammans kan:
- Upptäcka när andra länder försöker lura oss
- Stå emot när någon vill påverka oss på ett dåligt sätt
Det säger Myndigheten för psykologiskt försvar.
Vilka vill påverka oss?
Det kan vara länder eller grupper som inte gillar Sverige.
De vill ofta:
- Få oss att inte lita på varandra
- Få oss att tappa tron på vårt samhälle
Hur försöker de påverka oss?
De kan sprida falsk information.
De är ofta inte ärliga med:
- Vem de är
- Vad de egentligen vill
Varför är psykologiskt försvar viktigt?
I krig: För att få folk att vilja försvara Sverige
I fred: För att stå emot påverkan från andra länder
Vem ska försvara oss?
Alla i Sverige har en roll:
- Vanliga människor
- Myndigheter
- Medier
Vi blir starkare om vi:
- Är kritiska till vad vi läser och hör
- Kollar fakta
- Säger vad vi tycker.
Informationen kommer från Myndigheten för psykologiskt försvar.