Så här kan du förbereda dig för storm

Ibland blir det kraftigt oväder i Sverige. Det kan leda till problem med el, trafik och telefoner. Här får du veta hur du kan förbereda dig för storm.
Uppdaterades
Elstolpe repareras efter storm i Gullspång 2007

Före stormen

  • Ha saker hemma för strömavbrott.
    Du kan behöva klara dig utan vatten, värme, mat och telefon.

  • Ta in eller bind fast saker som står ute.
    Som trädgårdsmöbler och studsmattor.

  • Fäll in markiser.

  • Ladda telefoner,
    datorer och power-bank.

Bra att ha hemma

  • Gasol-kök eller annat sätt att värma mat

  • En radio med batterier för att höra nyheter

  • Ljus, tändare och ficklampa med batterier

  • Power-bank för att ladda telefoner

  • Vatten och mat som inte behöver värmas

Under stormen

  • Stanna inne. Det kan vara farligt ute.

  • Stäng fönster och dörrar ordentligt.

  • Gå inte nära el-ledningar
    som ligger på marken.
    Det kan komma el ur dom.

  • Åk inte bil i onödan.

  • Läs om vad det blir för väder på SMHI:s webbplats.
    Lyssna på nyheter på radio P4.

Kom ihåg att kontrollera batterier i ficklampor och andra saker ofta.