Oväder när det är vinter och snö

Vanlig snö är oftast inte farlig. Men mycket snö som kommer snabbt kan skapa problem. Det blir extra svårt om det blåser mycket.
Publicerades

Snö-kanoner

Snö-kanoner är
när det snöar väldigt mycket
på kort tid.

Det händer så här:

  • Kall luft kommer från öster.
  • Luften möter varmt vatten över Östersjön.
  • Vattnet blir till moln.
  • Molnen blir snabbt till snö.
  • Snön faller över land.

Det kallas snö-kanon
för på bild ser det ut
som en stor kanon som
sprutar snö.

Snö-kanoner kommer mest
vid Svealands kust.
Det kan komma väldigt mycket snö.
I Gävle kom det 1,5 meter snö på några dagar 1998.

Snö-drev

Snödrev blir det
när det blåser mycket och snön flyger omkring.
Det gör det svårt att se.
Det kan vara farligt att köra bil då.

Is-stormar

Is-stormar är
när det regnar
men vattnet fryser
direkt när det landar.

Då blir allt täckt av is. Det kan hända när:

Det är varmt luft högt uppe.
Och det är kall luft nära marken.

Is-stormar kan göra att:

  • Bilar och tåg inte kan köra
  • Elen slutar fungera
  • Telefoner slutar fungera
  • Is på tak kan rasa ner

Trots namnet så
blåser det inte mycket
i en is-storm.