Så förbereder du dig för vinter-oväder
När det blir oväder på vintern är det viktigt att du kollar väderprognoserna. Gör det innan du ger dig ut i trafiken eller åker till fjällen.
Publicerades
I trafiken
I vinter-oväder kan det vara svårt
att köra bil.
Det kan bli isigt
och svårt att se vägen.
Därför är det viktigt att:
Kolla vädret innan du åker
Och se vad Trafikverket säger om vägarna.
Att tänka på
när du kör bil
på vintern
Ha med dig det här i bilen:
- Varma kläder
- Reflexväst som du kan nå från förarsätet
- Något varmt att dricka
Om du måste köra:
Var beredd på
att det kan ta lång tid
att få hjälp
Även bra bilar
kan fastna i snön.
På fjället
Vädret på fjället
kan ändras snabbt.
Därför ska du:
Kolla SMHI:s väderprognoser noga
och se Naturvårdsverkets varningar för laviner
SMHI har tre sorters varningar:
- Gul: Åk inte skidor om du inte
är van vid att vara i fjällen - Orange: Åk helst inte skidor alls
- Röd: Det är farligt att vara på fjället.
Lavin-fara
Laviner är farliga.
De kan komma snabbt.
Utan träning och rätt utrustning
är det svårt att överleva en lavin.
När du åker skidor där det kan vara laviner:
- Ha med lavin-sändare och spade
- Åk en i taget
- Åk aldrig ensam