Vädervarningar

Här kan du läsa om varningar för dåligt väder.
Uppdaterades

SMHI är en myndighet som varnar om det blir oväder, för att skydda människor och saker.

SMHI försöker ta reda på om vädret blir allvarligt och kan skada samhället.

Varningarna har olika färger. En varning är gul. Den är bara lite allvarlig. Det kan bli skador men inte så allvarliga.

Om det är en orange varning kanske det blir mer skador och det kan vara farligt att vara ute.

Om det blir en röd varning är det farligt att vara ute och delar av samhället kan få problem.

Vädervarningar kommer på SMHIs webbplats SMHI.se. På TV, radio och i tidningar berättar de också om varningar.

Om det blir en varning är det inte helt säkert att vädret blir som varningen säger, men det kan bli så.

Den här webbplatsen, Krisinformation.se, skriver om varningar om skadorna kan bli stora. Vi har alltid länkar till den myndighet som är ansvarig.