Varning när det är mycket varmt

Uppdaterades

När det är varmt kan människor må dåligt.
Då kan myndigheten SMHI
skicka varningar för höga temperaturer.
SMHI jobbar med att undersöka vädret i Sverige.

Det finns två olika varningar för värme:
Gul varning och orange varning.

Det här betyder gul varning

SMHI kan skicka en gul varning
om de tror att det kommer bli
mellan 26 och 30 grader
i tre dagar i rad.

En gul varning betyder att värmen kan vara
mycket jobbig för människor.

De som är gamla eller sjuka
är extra känsliga
när det är varmt länge.

Små barn kan också må dåligt när det är varmt.

Det här betyder orange varning

SMHI kan skicka en orange varning
om de tror att det kommer bli
mellan 26 och 30 grader
i fem dagar i rad.

SMHI kan skicka en orange varning
om de tror att det kommer bli ännu varmare.
Ända upp till 33 grader
i tre dagar i rad.

En orange varning betyder att
värmen kan bli extra jobbig för människor.
Det är värst för människor som är
gamla eller sjuka.
Små barn kan också må dåligt
när det är varmt.