Ras och skred
Ras och skred är
när marken flyttar sig.
Det kan vara farligt för människor och
skadar hus, vägar och andra byggnader.
Uppdaterades
Vad du kan göra
- Ta reda på om marken där du bor är säker.
- Fråga din kommun om marken är stabil.
- Var extra försiktig om du bor nära vatten.
Om du bor nära en slänt vid vatten,
så tänk på det här:
- Se om träd börjar luta eller om jord glider.
- Lägg inte trädgårdsavfall i slänten.
- Lägg inte snö i slänten.
- Skydda marken runt vattenrör med grus.
- Ställ inte tunga saker i slänten, som bilar eller ved.
Kommunen vet var det finns
risk för ras och skred.