Att hjälpa människor som har det svårt
Människor reagerar på olika sätt när något jobbigt händer.
Det gäller både när det just har hänt och senare.
Några exempel på hur man kan reagera:
Kroppen känns konstig
Man darrar
Hjärtat slår fort
Det är svårt att sitta still
Andra blir helt stilla, som om de har frusit fast.
Det finns inget rätt eller fel sätt att reagera.
Alla är olika.
Lyssna på känslor och tankar
Några som har det svårt vill vara ensamma.
De tycker det är jobbigt när andra bryr sig. Eller så vill de inte störa andra.
Andra vill alltid ha någon hos sig. De kanske inte vågar sova ensamma.
Du som är nära kan hjälpa genom att:
- Lyssna på vad personen känner
- Visa att du finns där
- Inte försöka ändra känslorna
Hjälp till i vardagen
När någon är ledsen eller har det svårt
kan vanliga saker bli jobbiga.
Du kan hjälpa till med att:
- Handla mat
- Betala räkningar
- Städa hemma
Fråga inte bara "Kan jag hjälpa dig?". Det kan vara svårt att svara på.
Istället kan du fråga:
- Får jag komma med mat?
- Vill du gå en promenad?
- Vill du göra något du tycker om?
Ibland vill personen göra något annat och slippa prata om det svåra en stund.
Om du är orolig för någon
Ibland tar det lång tid att må bra igen.
En kris eller sorg kan bli till en depression.
Det kan också bli ett trauma som inte går över.
Du kanske är orolig för någon du känner.
Du är rädd att personen ska skada sig själv.
Eller så tror du att personen behöver mer hjälp än du kan ge.
Då kan det vara bra att kontakta vården.
Hjälp för dig som hjälper andra
Du som hjälper någon kan också behöva stöd.
Du kan prata med andra i en grupp för anhöriga.
Det är viktigt att du tar hand om dig själv också.
Ibland kan du bli ledsen eller orolig när du hjälper någon.
Då kan du behöva prata med någon om dina känslor.
Du kan be om hjälp från andra människor runt dig.