Köld-skador och förfrysning

Om en kroppsdel blir nedkyld så kan den skadas. Så här ska du göra om du förfryser en kroppsdel.
Uppdaterades

Så märker du en köld-skada

 Så här upptäcker du köld-skador

  • Huden blir vit och kall.
  • Känseln kan försvinna.

Gör så här

Försök värma skadan snarast. Annars kan den bli allvarlig.
Skynda inte på uppvärmningen med något varmt.
Massera inte.

  • skydda kroppsdelen mot kyla, vind och fukt
  • gå inomhus
  • täck kroppsdelen med kläder eller en filt.
  • du kan lägga din hand på kinden
  • du kan värma fingrar i armhålorna
  • har du förfrysta tår, värm på någons mage eller i en armhåla.

Tänk på det här

Fortsätt tills färg och känsel har kommit tillbaka.

När kroppsdelen blir varm sticker det eller bränns.
Det kan göra ont och området kan bli svullet eller rött.
Man kan få blåsor.

Håll kroppsdelen varm.
Skadan kan bli värre om kroppsdelen blir kall igen.

Källa: 1177 och HLR-rådet.