Om någon blöder
Om någon blöder kraftigt ska du ringa 112 genast.
Uppdaterades
Om det blöder mer än några droppar så kan det vara allvarligt.
- Ring 112 eller be någon göra det åt dig.
Tala om var du är och vad som har hänt. - Tryck mot såret med raka armar.
Då kan det sluta blöda. Ha gärna tyg mellan. - Om du blir trött, be någon att trycka på dina händer.
- Fortsätt trycka tills ambulansens personal säger åt dig att släppa.
Informationen kommer från MSB, HLR-rådet och Katastrofmedicinskt centrum, Regionledningskontoret Region Östergötland.