Om någon bränt sig på något hett

Om någon bränt sig lite kan det läka av sig själv.
Uppdaterades

Om skadan är allvarlig, ring 112.

Om du är osäker, ring 1177 så berättar de vad du ska göra.

Kontakta genast vården:

Om skadan är

  • i ansiktet,
  • på könsorgan,
  • händer, fötter, axlar,
  • armbågar, höfter eller knän.

Om skadan har orsakats av kemikalier eller ström.

  • Om ett litet barn har blivit bränt.
  • Om du har andats in brandrök.
  • Om det har bildats blåsor och skadan är större än en hand.
  • Om skadan är vit eller brunsvart och du har tappat känseln.

Om någon bränt sig

  • Släck elden
  • Ta inte bort fastbrända kläder, det kan skada.
  • Om det gör ont, spola huden med svalt vatten i högst 15 minuter.
  • Se till att den skadade inte blir nedkyld.
  • Ha aldrig is eller snö på en brännskada. 1