Farlig gas
Här får du veta hur du ska göra
om någon har andats farlig gas.
Brandrök är farlig att andas in.
Andra gaser kan också vara farliga.
Publicerades
Ring 112 om någon
har svårt att andas
eller är medvetslös.
Du kan bli sjuk av farlig gas.
Du kan få:
- ont i huvudet
- må illa
- ont i näsa, mun och hals
- hosta
- bli hes
- svårt att andas.
Kolmonoxid är en farlig gas
Kolmonoxid är en gas
som du inte kan se
och inte kan lukta.
Den är mycket giftig.
Kolmonoxid finns i bilars avgaser
och om du eldar
eller använder gasol inomhus.
Om du har andats in kolmonoxid kan du:
- bli yr
- bli trött
- må illa
- svimma
- dö
Var alltid försiktig med gaser.
Vädra alltid när du eldar inomhus.
Använd inte diesel-aggregat inomhus
eller gasolkaminer som är gjorda för att användas utomhus.
Andra farliga gaser finns i:
Rengörings-medel
Klor-anläggningar.
Om det brinner inomhus
- Gå ut snabbt om det börjar brinna.
- Farlig rök går uppåt.
Kryp nära golvet.
Där är det lättare att se och andas. - Gå aldrig in i ett rum med rök.
- Stäng dörrar.
Det gör att elden sprider sig mindre.