Trafik i vinter-väder
Här får du veta hur du ska göra
för att din resa ska bli säker på vintern.
Uppdaterades
Turister på väg till och från fjällen.
Så kör du säkert på vintern
Innan du åker:
-
Planera din resa i god tid.
-
Vila så du är pigg när du kör.
-
Kolla vädret och lyssna på radions information om trafiken.
När du kör:
-
Kör försiktigt.
-
Håll avstånd till bilen framför.
-
Kör sakta när det är halt eller dålig sikt.
-
Kör inte om plogbilar.
Om du måste stanna:
-
Stanna långt ut på vägrenen.
-
Följ vad myndigheterna säger vid dåligt väder.
Om det händer en olycka:
-
Kör vidare om det redan finns folk som hjälper.
-
Om du stannar, parkera säkert.
-
Ring 112.
-
Sätt på varningsblinkers.
-
Hjälp skadade personer.
-
Berätta för räddningspersonal vad som hänt.
-
Lyssna på vad räddningspersonal säger.