Vattenbrist
Om det är torrt länge i naturen kan det bli brist på vatten.
Här får du veta hur du kan hålla koll på om det finns mycket eller lite vatten.
Och tips om hur du sparar vatten.
Uppdaterades
Förbjudet att vattna om det saknas vatten
Det kan bli förbjudet att vattna gräsmattor
och fylla simbassänger om det saknas vatten.
Det är kommunen som bestämmer.
Du kan leta på din kommuns webbplats.
Om det är förbjudet att vattna finns det också
information hos föreningen Svenskt vatten.
Om du har egen brunn kan du själv hålla koll
på hur mycket vatten det finns i brunnen.
Du kan också leta i kartor hos myndigheten
Sveriges geologiska undersökning.
De visar hur mycket vatten som finns i marken.
Spara vatten hemma så här:
- Bada inte. Duscha i stället.
- Duscha snabbt.
- Stäng av kranen när du borstar tänderna.
- Diska inte med kranen på.
- Använd bara diskmaskiner och tvättmaskiner som är fulla.
- Vill du ha kallt vatten? Ställ in vattnet i kylen.
Spara vatten i trädgården:
- Vattna tidigt på morgonen eller sent på kvällen.
- Använd kanna eller vattenslang. Inte automatisk vattenspridare.
- Ställ krukväxter i skuggan när det är varmt.
- Vattna med regnvatten.
- Plantera hellre på hösten än på sommaren.
Informationen kommer från Stockholm vatten och avfall, Havs- och vattenmyndigheten (HaV), Livsmedelsverket och Sveriges geologiska undersökning (SGU).